Usein kysyttyä
Uusille keikkalaisille
Täältä löydät kootusti uusien työnhakijoiden usein kysytyt kysymykset liittyen keikkailuun.
Pääsääntöisesti Onviren kautta voi keikkailla sosiaali- ja terveydenhuoltoalan opiskelija tai jo valmistunut.
Katso infon tallenne ja täytä lomake Tule keikkalaiseksi -sivun ohjeiden mukaan. Haastattelu toteutetaan Teamsin tai puhelimen välityksellä. Kun haluat päästä nopeasti aloittamaan keikkailun, liitä heti järjestelmään opintorekisteriote tai tutkintotodistus sekä työtodistukset kokemuslisälaskentaa varten.
Järjestelmän liitetiedostoihin on tärkeää lisätä opintorekisteriote tai tutkintotodistus sekä työtodistukset mahdollista kokemuslisälaskentaa varten jo ennen työhaastattelua.
Pääsääntöisesti yksiköissä voivat työskennellä täysi-ikäiset. Alaikäiset eivät myöskään saa tehdä yövuoroja.
Käytössämme on AVAINTES.
Nykyisille keikkalaisille
Täältä löydät kootusti nykyisten työnhakijoiden usein kysytyt kysymykset liittyen keikkailuun.
Mikäli et löydä vastausta kysymykseesi, ota yhteyttä asiakaspalveluun 045 7881 8700.
Palkanmaksuun ja todistuksiin liittyvät kysymykset
Palkanmaksuaikataulu löytyy palvelualustamme Tiedoksi-välilehdeltä. Valitse oman työskentelyalueesi mukainen aikataulu. Aikataulusta näet, milloin tehdyt tunnit pitää olla tallennettuna, jotta ne ehtivät suunniteltuun palkanmaksuun.
Palkka joka perjantai (PJP) -mallissa palkkalaskelma on näkyvissä verkkopankissa (toimittaja CGI) viimeistään palkanmaksupäivänä. Paperiset palkkalaskelmat toimitetaan postitse viimeistään seuraavalla viikolla. Pitkissä palvelussuhteissa palkkalaskelma näkyy verkkopankissa (toimittaja CGI) muutamaa päivää ennen palkanmaksupäivää. Paperiset palkkalaskelmat toimitetaan postitse palkanmaksupäivän jälkeen.
Saamme verokorttitiedot sähköisesti suoraan Verohallinnolta. Palkastasi peritään veroprosentti sen tiedon mukaan, minkä olemme saaneet sähköisesti suoraan verottajalta. Jos olet ilmoittanut verokortilla ilmoitettua suuremman pidätysprosentin ennen verokortin tai muutosverokortin hakua, tulee sinun ilmoittaa halutessasi uusi korotettu veroprosentti Onvireeseen palvelupyynnöllä. Voit tarkastaa oman veroprosenttisi vero.fi -sivulta.
Työ- ja palkkatodistukset saat laittamalla meille palvelupyynnön (ohjevideo palvelupyynnön tekemiseen).
Kilometrikorvaukset maksetaan työntekijälle esimerkiksi silloin, kun työntekijän on täytynyt omalla kulkuneuvolla siirtyä kesken työvuoron toiseen yksikköön. Myös kotihoidon asiakasmatkoista maksetaan kilometrikorvaukset toteutuneiden kilometrien mukaan.
Kilometrikorvaukset merkitään Serenettiin kirjautumalla palvelualustallemme. Avaa Serenetistä työtehtävä, jonka kilometrikorvaukset haluat merkitä ja kirjaa ensin toteutuneet työtunnit. Tämän jälkeen pääset lisäämään uuden merkinnän, ja voit valita pudotusvalikosta kohdan Kilometrikorvaus. Toteumaan tulee syöttää ajettu kilometrimäärä ja lisätietoja-kenttään kuljettu ajoreitti.
Hälytysraha 40 euroa maksetaan vain jo alkaneeseen työvuoroon, tai jos työntekijä pyydettäessä tekee kaksi työvuoroa peräkkäin samassa yksikössä ilman, että asiasta on sovittu aiemmin. Jo alkaneeseen työvuoroon hälytysraha maksetaan työvuoron kestäessä vähintään 5 tuntia. Jos työntekijä tekee kaksi vuoroa peräkkäin, on jälkimmäisen työvuoron kestettävä vähintään viisi tuntia tai siihen asti, kun poissaolevan henkilön työvuoro olisi kestänyt.
Käytössämme on AVAINTES.
Mikäli haluat palkastasi perittävän liiton jäsenmaksun, toimita meille perintävaltakirja täytettynä ja allekirjoitettuna joko skannattuna sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@onvire.fi tai postitse osoitteeseen Palokunnankatu 26, 13100 Hämeenlinna.
Voit tilata pikapalkan täältä.
Työvuorot on kirjattu maanantai aamuun kello 8 mennessä. Ennen pikapalkan maksamista Onvire tarkastaa työyksiköistä tallentamasi työajat. Tiistaina klo 11 mennessä pyydetyt pikapalkat ovat tilillä tiistaina. Sinun tulee myös sitoutua siihen, että pikapalkasta peritään 12 € palvelumaksu.
Pikapalkan voi tilata vain yhteen palkanmaksuun kerrallaan. Esimerkiksi jos haluat pikapalkan useamman viikon yhtäjaksoisesti, pikapalkkapyyntö tulee tehdä erikseen viikoittain ja jokaisesta pikapalkkapyynnöstä veloitetaan 12 € palvelumaksu.
Jatkuva tilaus pikapalkkaan ei ole mahdollinen. Jos haluat pikapalkan viikoittain, sinun tulee joka viikko tehdä uusi pikapalkkapyyntö. Jokaisesta pikapalkkapyynnöstä veloitetaan 12 € palvelumaksu.
Pikapalkka edellyttää erillistä manuaalista työtä, maksuliikenne- sekä pankkipalveluja. Nämä aiheuttavat poikkeamia prosessiin ja lisäkustannuksia. Palvelumaksu on omakustannushinta. Palkanmaksumme on jo valmiiksi erityisen nopeaa, mutta halukkaille tarjoamme nopeutetun palvelun.
Palvelualustaan liittyvät kysymykset
Palvelualustan kirjautumissivulla on Unohtuiko salasanasi? -painike, josta voit tilata uuden salasanan. Samalla sivulla on kohta Unohtuneet tunnukset, jos olet unohtanut sekä käyttäjätunnuksen että salasanan.
Palvelupyynnön saat tehtyä kirjautumalla palvelualustallemme. Hallinta-otsikon alta löydät kohdan Palvelupyynnöt. Katso myös ohjevideo!
Emme voi tietoturvasyistä käsitellä henkilö- ja palkkatietoja puhelimitse. Tämän vuoksi niitä sisältävät pyynnöt ja kysymykset tulee hoitaa palvelualustallamme palvelupyyntöjen kautta. Näitä ovat esimerkiksi työtodistuspyynnöt ja osoitteenmuutokset.
Omiin liitetiedostoihin on tärkeää lisätä opintosuoriteote tai tutkintotodistus jo ennen haastattelua. Lisäksi liitetiedostoihin tulee liittää mahdolliset muut alan todistukset ja luvat esimerkiksi hygieniapassi, ensiaputodistus, lääkelupatodistus.
Kirjauduttuasi palvelualustalle löydät kohdan Työkalenteri, joka on Hallinta-otsikon alla. Työkalenterin kautta pystyt hallinnoimaan varaamiasi työtehtäviä, varmaa saatavuutta ja työaikamerkintöjä . Ohjevideo työkalenterin käyttöön löytyy täältä.
Tunnit merkataan Serenettiin kirjautumalla palvelualustallemme. Avaa Serenetistä työtehtävä, jonka tunnit haluat merkitä. Pääset näin joko vahvistamaan suunnitellut työtunnit tehdyiksi tai vaihtoehtoisesti merkitsemään tekemäsi työtunnit.
Työskentelyyn liittyvät kysymykset
Pyrimme kiinnittämään työntekijät 1-2 arkipäivän kuluessa. Saat ainoastaan työtehtävään kiinnittymisestä tekstiviestin, eli jos et saa vuoroa, siitä ei tule viestiä. Jos kiinnitys menee pidemmälle, soitamme työntekijälle varmistaaksemme, onko tämä edelleen käytettävissä ko. vuoroon.
Vuoroa kannattaa toivoa, vaikka voisit tehdä vain osan siitä. Jos sait tekstiviestin vapaasta vuorosta, vastaa viestiin siinä olevan ohjeen mukaisesti. Jos löysit vuoron työtarjottimelta, klikkaa painiketta Toivo osittain ja kirjaa kellonajat, jolloin voisit työskennellä ko. vuorossa.
Jos et ole saanut vahvistusviestiä, ei sinua ole vielä kiinnitetty vuoroon. Et voi kiinnittyä työtehtävään suoraan, jos esimerkiksi olet toivonut vain osaa vuorosta tai pätevyystietosi tai lupasi eivät täsmää niihin, joita yksikkö vaatii.
Varma saatavuus tarkoittaa merkintää työntekijän saatavillaolokalenterissa. Varman saatavuuden merkitsemällä tietylle ajankohdalle tarkoittaa sitä, että hänet voidaan kiinnittää tänä ajankohtana oleville työtehtäville suoraan. Varman saatavuuden merkinneet työntekijät menevät etusijalle vuoroja täytettäessä, sillä he kiinnittyvät sopiviin vuoroihin automaattisesti. Mikäli kiinnityt varmalla saatavuudella työtehtävään, muodostuu määräaikainen sitova työsuhde. Muistathan ylläpitää varman saatavuuden tietoja, jos tilanteesi muuttuu.
Soita asiakaspalveluumme 045 7881 8700. Jos edellisestä keikastasi on pidempi aika, sinulle sovitaan uusi haastatteluaika tietojen päivittämistä varten.
Useat yksiköt vaativat tartuntatautilain mukaista soveltuvuutta. Myös influenssarokotus tulee olla kunnossa influenssakautena. Lisätietoa löydät Keikkalaiselle-sivulta.
Ilmoita soveltuvuutesi järjestelmässämme Luvat ja taidot -kohdassa. Ohjevideokanavaltamme löytyy myös ohjevideo tartuntatautilain mukaisen soveltuvuuden merkitsemisestä.
Rikosrekisteriotetta tarvitaan yksiköissä, joissa on alaikäisiä lapsia tai nuoria. Rikosrekisteriotteen voit toimittaa skannattuna tai kuvana palvelupyynnön liitteenä.
Tarjoamme keikkatyöntekijöillemme mahdollisuuden valtakunnalliseen LOVe-verkkokoulutukseen, johon sisältyy koulutuksen tentit. Koulutus on tarkoitettu työntekijöille, joilla on yksi tai useampi sijaisuus tehtynä Onviren kautta lähiaikoina. Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat suorittaa LOVe-koulutuksen LOP-kurssin, mikäli opinnoista on suoritettu lääkehoidon opinnot. Lisätietoa saat Koulutukset-sivulta tai soittamalla asiakaspalveluumme 045 7881 8700.
Työntilaajille & esihenkilöille
Täältä löydät kootusti työntilaajien usein kysytyt kysymykset liittyen sijaishankintaan.
Nopein tapa tehdä tilaus on tehdä se mobiilisovelluksen kautta tai tietokoneella.
Kun tilaukseen kiinnitetään työntekijä, tilauksen tekijä saa vahvistuksen kiinnityksestä tilauksella oleviin yhteystietoihin.
Palvelualustalle kirjautumalla näet myös yksikkösi tilauskalenterin, josta näet, onko tilaukselle kiinnitetty työntekijä.
Jos esihenkilöltä tarvitaan erikseen lupa sijaisen kiinnittämiseen (esim. sijainen toivonut vain osaa työtehtävästä), kannattaa esihenkilön antaa lupa mahdollisimman nopeasti. Sijainen ei ole velvoitettu odottamaan kiinnitystä, vaan hän voi varata toisen työvuoron, jos häntä ei ole vielä kiinnitetty.
Kolme tapaa:
- Tee tilaus palvelualustallamme, ja merkitse tilaukselle toivottu työntekijä
- Tee avoin tilaus, ja työntekijä voi käydä toivomassa vuoroa työtarjottimen kautta. Tällöin kuitenkin myös muut yksikön mahdolliset työntekijät voivat käydä toivomassa vuoroa.
- Työntekijä voi merkata saatavillaolokalenteriinsa varmaa saatavuutta, jolloin hän kiinnittyy uusiin tilauksiin automaattisesti.
Vasteaika tarkoittaa hakuaikaa, jonka tilaus on avoinna. Tilauksen tekijä saa tilausta tehdessään määrittää vasteajan sovittujen vasteaikasääntöjen puitteissa, minimi vasteaika on 2 h. Automatiikka määrittää vasteajan, mikäli tilauksen tekijä ei sitä tee.
Avoimet tilaukset näet palvelualustan tilauskalenterista.